Arkiliikkuminen muuttuu

Julkaistu 19.09.2017.

Liikenteen ja liikkumisen muutos on käynnissä. Markkinoille on tullut ja tulee jatkuvasti uusia palveluita sekä palveluntarjoajia. Liikenteen ja liikkumisen muutosta vauhdittavat vääjäämättä sektorille asetetut päästövähennystavoitteet.

Muutos vaatii myös käännettä liikkujien asenteisiin. Ekologiset perustelut eivät yksinään vakuuta suomalaista autoilijaa. – Ympäristöhyötyjen yhdistäminen itsekkäisiin hyötyihin näyttää toimivan kulkutapamuutoksia tavoiteltaessa. Kulkutapa, joka koetaan samalla huolettomaksi, kohtuuhintaiseksi ja ympäristöystävälliseksi on vahvoilla, toteaa Metropolia Ammattikorkeakoulussa älykkään liikkumisen tutkimusohjelmaa vetävä dosentti Arto O. Salonen. Salonen kertoo liikkumiskulttuurin suuriksi trendeiksi joukkoistumisen, sähköistymisen ja automatisoitumisen.

Helppo ja edullinen liikkuminen houkuttelee

Mobility as a Service (MaaS), eli liikkuminen palveluna on älykästä liikkumista parhaimmillaan. MaaS -palvelut nivovat yhteen eri kulkutavat ja yhdistävät vaatimuksen liikkumisen helppoudesta ja ekologisuudesta. Yhdessä palvelussa tapahtuva matkan suunnittelu on helppoa.

Aikataulujen selaamisen ja erillisten lippujen oston sijaan matkustaja valitsee vain haluamansa määränpään ja maksaa koko matkan samassa sovelluksessa. – Huolettomuus, joustavuus ja kohtuulliset kustannukset muodostavat lähtökohdan uudenlaisen palvelun valtavirtaistumiselle, toteaa Salonen. Tapojen ja tottumusten muuttuminen vaatii kuitenkin useita samanaikaisia motivaattoreita. Näitä ovat ilmeiset hyödyt itselle ja muille sekä varmuus uudenlaisen liikkumistavan sopivuudesta juuri minun kaltaiselleni ihmiselle. Salosen mukaan liikkumisen joukkoistumista ja muutosta helpottavat muun muassa voimistuva tietoisuus kävelyn ja pyöräilyn terveyshyödyistä.

Muutos on valtakunnallista

Liikkumisen uudet tuulet eivät ole vain Etelä-Suomen suurien kaupunkien ilmiö. Maantieteellinen kattavuus laajenee ja esimerkiksi useat yhteiskäyttöautoyritykset ovat kasvattaneet toimintaansa ympäri maata.  Perinteisemmistä yhteisen liikkumisen ratkaisuista kimppakyydit ja -kuljetukset toimivat mitä mainioimmin haja-asutusalueilla. Pitkien matkojen olosuhteissa esimerkiksi kauppamatkan jakaminen naapureiden kesken on järkevää. Sukulaisten, naapureiden tai ystäväpiirin kesken jaettu auto on mahdollinen ratkaisu, jolla voi korvata oman auton omistamista.

MaaS-palvelut ovat laajenemassa valtakunnallisesti ja palveluntarjoajat parantavat toimintansa maantieteellistä kattavuutta. MaaS Global yhtiö toi vuosi sitten markkinoille oman sovelluksensa. Yhtiön toimitusjohtaja Sampo Hietanen uskoo, että MaaS-palvelut leviävät koko Suomeen, samaan tapaan kuin aikoinaan tapahtui esimerkiksi matkapuhelinverkoille. Myös käyttäjien toiveet vaikuttavat valtakunnallistumiseen. – Kun MaaS-käyttäjät kaupungeissa vaativat laajempaa palvelutasoa, parantaa se koko maan kattavuutta, uskoo Hietanen.

Lainsäädännöllinen toimintaympäristö palveluiden yleistymiselle alkaa olla kunnossa ja Hietanen näkeekin Liikennepalvelulain todellisena MaaS-palveluiden leviämisen ajurina. – Liikennepalvelulain rajapintojen avaaminen on erittäin merkittävä markkinoiden nopeuttaja. Isoin hidastaja on tällä hetkellä eri liikennemuotojen erilaisuus käyttäjän kannalta.

Eroa eri kulkutapojen välillä kavennetaan Euroopan Liikkujan viikolla 16.–22.9. Liikkujien tietoisuuden lisääminen tarjolla olevista palveluista nopeuttaa tapahtumassa olevaa muutosta.

Nuorempi asiantuntija Taneli Varis, puh. 050 576 0769, taneli.varis@motiva.fi, Motiva Oy

Liikkujan viikon verkkosivujen materiaalipankissa on median käyttöön sopivia logoja ja muuta materiaalia. www.liikkujanviikko.fi/suunnittelu/materiaalipankki/

Kansainvälistä Liikkujan viikkoa vietetään vuosittain 16.–22.9. Viikon aikana eurooppalaiset kaupungit ja kunnat järjestävät tapahtumia ja edistävät pysyvillä toimilla viisasta liikkumista. Liikkujan viikolla kannustetaan ihmisiä kiinnittämään huomiota omiin, arkisiin liikkumisvalintoihin ja niiden vaikutuksiin ympäristöön ja yhteiskuntaan. Vuonna 2016 kampanjaan osallistui 27 kuntaa ja kaupunkia ympäri Suomea. www.liikkujanviikko.fi

Suomessa Liikkujan viikkoa koordinoi Motiva Oy Liikenneviraston toimeksiannosta. Motiva Oy on valtion kokonaan omistama asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motiva Oy toteuttaa yhteiskunnallisesti vaikuttavia hankkeita pääsääntöisesti yhteistyössä useiden toimijoiden kanssa. Pääasiakkaita ovat julkishallinto, ministeriöt ja virastot. www.motiva.fi