Jakamistalous, yhteiskäyttöisyys ja yhdessä tekeminen ovat esillä Liikkujan viikolla

Julkaistu 24.04.2017.

Vuoden 2017 Euroopan liikkujan viikon pääteema on vähäpäästöinen, yhteiskäyttöinen ja älykäs liikenne. Painotus kampanjaviikolla on yhteiskäyttöisissä kulkumuodoissa ja jakamistaloudessa. Viikon aikana liikkujat saavat hyviä syitä käyttää kulkumuotoja resurssitehokkaasti jakaen. Lisäksi viikolla nostetaan esille eri palveluita ja toimintamalleja, joita tämän teeman ympärillä on jo olemassa.

Teeman yhtenä pääaiheena on ajatus eri liikkumismuotojen osalta siirtymisestä omistamisesta käyttöön. Yhteiskäyttöautot, kimppakyydit, kaupunkipyörät sekä eri lainauspalvelut ovat tästä konkreettisia toteutumia. Joukkoliikennekin liittyy teemaan: esimerkiksi Lontoon joukkoliikennettä markkinoidaan sloganilla ”My other car is a bus.”

Käyttäytymisen muutosta tarvitaan

Tietoisuuden lisääminen yhteiskäyttöisyydestä Liikkujan viikko -kampanjaa hyödyntäen on hyvää varautumista jo tulevaisuuteen. Mikäli esimerkiksi automaattiautoilla halutaan konkreettista hyötyä tilantarpeen osalta, tulee autoissa olevaa kapasiteettia hyödyntää yhä tehokkaammin. Tähän liittyen onkin nostettu esille ajatus siitä, etteivät tulevaisuuden liikkumiseen liittyvät haasteet ole ainoastaan teknologian kehittymisen puolella, vaan ennemmin käyttäytymisen muutoksessa.

Liikkujan viikolla päästäänkin haastamaan myös käyttäytymismuutoksen vauhdittamista esimerkiksi kokeiluihin kannustamalla. Kokeilut voivat olla osa viikolla tapahtuvaa kampanjointia. Toisaalta viikon teeman voi linkittää myös resurssitehokkuuteen, esimerkiksi kimppakyydeillä, jotka ovat yksi keino nostaa henkilöautoilun käyttöastetta. Ilmastopaneelin selvityksen mukaan autojen uudet käyttötavat ovatkin yhteiskunnallisesti kannattavimpia toimenpiteitä.

Edistetään siis vähäpäästöistä, yhteiskäyttöistä ja älykästä liikennettä Liikkujan viikolla! Ilmoita kuntasi mukaan tämän linkin kautta.