Ota osaa valtakunnallisiin kampanjoihin ja edistä kestävää liikkumista – Pyöräilyviikko ja Liikkujan viikko esittäytyvät

Julkaistu 19.03.2018.

Fiksun ja kestävän liikkumisen edistäminen on helppoa valmiiden kampanjoiden avulla. Kevät tuo tullessaan valtakunnallisen Pyöräilyviikon, jolloin herätellään koko kansa pyörän satulaan mahdollisen talvitauon jäljiltä. Euroopan Liikkujan viikolla syyskuussa kannustetaan ihmisiä pohtimaan omia, arkisia liikkumisvalintoja. Esillä ovat kaikki viisaan liikkumisen muodot, kuten kävely, pyöräily, joukkoliikenne ja fiksumpi autoilu. Viikon päättää maailmanlaajuinen Auton vapaapäivä. Allakoi molemmat kampanjat tapahtumakalenteriisi jo nyt. Ota täysi hyöty irti valmiista materiaaleista, joita valtakunnalliset koordinoijat tarjoavat.

PYÖRÄILYVIIKKO

Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa poljetaan 5.-13. toukokuuta entistä laajempana, uudistunein ilmein ja innostavien teemapäivien vauhdittamana!

Pääteema on ”Pyörällä kauppaan!” ja oman teemapäivänsä ovat saaneet seuraavat aiheet:

• Kaupunkipyöräpäivä to 3.5. (varaslähtö Pyöräilyviikkoon)
  • Pyöräilyviikon avaus ja Pyörä kuntoon -päivä la 5.5.
  • Perhepyöräilypäivä su 6.5.
  • Sähköpyöräilypäivä ma 7.5.
  • Pyörällä töihin -päivä ti 8.5.
  • Pyörällä kouluun -päivä ke 9.5.
  • Virkistyspyöräilypäivä to 10.5.
  • Pyörällä kauppaan -päivä pe 11.5.
  • Pyörällä kaiken ikää -päivä la 12.5.

Pyöräilyviikon teemapäivien visuaalinen ilme ja pyöräilijäikonit on tehty sillä idealla, että tunnuksia voi hyödyntää hyvin myös muulloin kuin pyöräilyviikolla ja toisaalta käyttää niitä omien paikallisten pyöräilyviikon ilmeiden alla. Visuaalinen ilme ja tunnukset ovat ladattavissa täältä: https://www.poljin.fi/fi/toimintaa/pyorailyviikko. Pyöräilyviikko tulee tänä vuonna näkymään ja aktivoimaan tuhansia eri-ikäisiä kansalaisia sadoissa tapahtumissa ja kampanjoissa eri puolilla Suomea. Polje kanssamme!

Tapahtumat kannattaa oman paikkakunnan viestintäkanavien lisäksi ilmoittaa Pyöräilyviikon ja Liikkujan viikon yhteiseen tapahtumakalenteriin, jota pidetään esillä Pyöräilyviikon valtakunnallisessa viestinnässä.

EUROOPAN LIIKKUJAN VIIKKO JA AUTON VAPAAPÄIVÄ

Liikkujan viikkoa vietetään vuosittain syyskuussa, 16.–22.9. Vuoden 2018 teema on Multimodality eli eri kulkumuotojen yhdistäminen. Viikon slogan onkin ”Miksaa & Mene.”. Teema haastaa pohtimaan omia matkatottumuksia, erilaisia tapoja liikkua ja mahdollisuuksia yhdistellä eri kulkumuotoja. Teema antaa paljon mahdollisuuksia erilaisten tempausten ja tapahtumien järjestämiseen. Tapahtumia voi järjestää myös teeman ulkopuolelta, pääasia on kannustaa kaikkia liikkumaan oma ja ympäristön hyvinvointi huomioiden. Viikon päättää tuttuun tapaan Auton vapaapäivä 22.9., joka on myös Kilometrikisan viimeinen päivä.

Kunnat ja kaupungit

Viikon varsinaisia viettäjiä ovat kunnat ja kaupungit, mutta tapahtumia voivat järjestää kaikki innokkaat. Tapahtumanjärjestäjien käytössä on paljon erilaista markkinointimateriaalia, kuten julisteita, bannereita ja teemavideo. Koordinaattorina toimiva Motiva tekee viikolla monipuolisesti valtakunnallista viestintää ja tarjoaa mahdollisuuden osallistua kampanjatuotteiden yhteistilaukseen. Lisätietoja tästä ja kampanjan tuoreita kuulumisia saat tilaamalla uutiskirjeen lähettämällä sähköpostia osoitteeseen liikkujanviikko@motiva.fi. Käy myös tutustumassa Liikkujan viikon verkkosivuihin osoitteissa www.liikkujanviikko.fi ja www.mobilityweek.eu.

Vuonna 2017 Euroopan liikkujan viikkoa vietti 28 Suomalaista kuntaa ja kaupunkia. Maailmanlaajuisesti viettäjiä oli yli 2 500. Liity mukaan tähän joukkoon! Kuntien virallinen ilmoittautuminen avataan kevään aikana kampanjan kansainvälisellä sivustolla.

Muut

Kannattaa myös tutustua Mobility Action -tietopankkiin. Tietopankki on tarkoitettu tapahtumia järjestäville tahoille, jotka eivät ole kuntia tai kaupunkeja. Lisäämällä kestävää liikkumista edistävät toimesi Mobility Action -sivuille, olet mukana Euroopan laajuisessa kestävän liikkumisen toiminnassa ja saat kansainvälistä näkyvyyttä työllesi. Hyviä esimerkkejä kaivataan, jotta yhä useammat toimijat voisivat saada inspiraatiota omiin liikkumisen ohjaamisen kampanjoihinsa. Lue lisää täältä.

Pyöräilyviikko
Matti Hirvonen, matti.hirvonen@poljin.fi, puh. 040 419 4555